tirsdag 5. juni 2012

Hverdags-semulegrøt

"Semulegrøt" - navnet på denne grøten laget av den innerste, harde hvetekjernen - vekker barndomsminner hos meg. Min mor servere meg alltid semulegrøt laget med god melk og masse sukker når jeg var syk og svak, og slett ikke hadde lyst på tørre brødskiver. Den tids semulegrøt gjør seg nok ikke helt til hverdagsgrøt, men siden semule både er næringsrikt og godt, så kommer det en oppskrift på "hverdagssemule" her. Semulegryn er gryn av den innerste, harde kjernen i hvetekornet. Det at det er gryn, gjør grøten grovere enn grøt laget av mel. Den er dermed ikke egnet som grøt til tilvenning. Semule er en vanlig bestanddel i norsk kosthold, og du får dermed kjøpt det i de fleste dagligvareforretninger. 

For en babyporsjon måler du først opp 1/2 dl. med semulegryn og 1 dl. vann. Hell deretter dete i en kjele, og rør godt under oppkoking på svak varme. Nå semulegrøten har blitt en stor klump, er den "ferdigkokt".

Legg klumpen med "ferdigkokt" semulegryn og vann i en tallerken. Spe med ca. 1 dl. morsmelkerstatning, morsmelk eller tilskuddsmelk, til du får ønsket konsistens. Semulegrøten kan være litt vrien å få jevn, så det er en fordel at barnet er klumpevant - hvis ikke, kan det være det blir det nå! Tilsett 1 ts. med olje - jeg bruker Udo's Choice. Basisgrøten er nå ferdig!
 Semulegrøt smaker ganske godt i seg selv, men siden Mini får Udo's Choice-olje i, tilsetter jeg litt "maskeringsfrukt". Her var det en godt moden banan som ble brukt. Nam!

 Du trenger ..
1 dl vann

1/2 dl semulegryn
ca. 1 dl morsmelkerstatning/morsmelk/tilskuddsblanding
1 ts. olje
frisk frukt eller fruktpure

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar