mandag 16. april 2012

Ananas

Ananas er litt som poteten, den kan brukes til det meste; som mellom-måltid, på pizzaen, i salaten, i sterk mat, i desserter, som juice, puré, ringer eller biter - mulighetene er mange, og det er godt, for anans er både sunt og godt. Ananasen er rik på A-vitaminer og C-vitaminer, men er også en kilde til kobber, mangan, B-vitamin (folat), antioksidanter og det proteinspaltende enzymet bromelin, som letter på fordøyelsen ved å stimulere og lette nedbrytningen av tungt fordøyelig mat. Frukten er kalorifattig. I butikken bør du se etter en frukt med friske, grønne blader, fast skall, og som føles tung i forhold til størrelsen. All ananas er moden når den plukkes, så det trenger du ikke tenke på, men den har begrenset holdbarhet, så bruk den fort når du kommer hjem. Styr unna hermetisert ananas; laken inneholder både sukker og salt!


For å lage ananasmosen begynte jeg med å skrelle ananasen, noe som er et lite prosjekt i seg selv. Jeg kjøpte en halv en, og da er det litt lettere; skjær av alt skallet, og når du har gjort det, må du skjære vekk alle de brune "gropene", dele den i skiver og skjære bort midtstolpen. Deretter deler du den i 1 x 1 cm. store biter, før du dampkoker den i 15 min. eller koker den i kjele med litt vann over. Ananas må nok ikke kokes, men når babyen fortsatt er fire måneder gammel kan det være greit å gjøre det for å lette litt på fordøyelsen. Den ferdiglagde ananasmosen blir en relativt tykk juice, og jeg valgte å fryse den i vanlige poser; jeg fyller på litt, slår knute på, fyller på litt til og knyter en knut til. Det går også fint med isbitposer. Smaken blir litt syrlig, så smak på den først selv dersom barnet ditt ikke liker syrlig smak.

Mini fikk ananasmosen sin i grøten; en del brukte jeg til å blande ut grøten i, og en del toppet jeg grøten med slik at han skulle få smake det rent først. Mosen ble mottatt med stor glede, og er nok en av de beste smakene Mini har fått så langt - han forlangte mer lenge før skjea nådde tallerken igjen! Vær dog obs. på at grøten blir noe rennende av ananas på grunn av bromelinen.
Vær oppmerksom på at babyen din kan få utslett rundt munnen når den spiser tropiske frukter. Dette er som regel ikke farlig, men en reaksjon på syren i frukten.

Ananas -> skrell, rensk -> 1 x 1 cm store biter -> 15 min. dampkok/kok -> mos -> fryses ned 
eller 
Ananas -> skrell, rensk -> 1 x 1 cm store biter -> mos -> fryses ned 

Ananasmos&Nestlé Havre, hvete og risgrøt blandet med Nestlé risgrøt

Kilde: Bama.no, Frukt.no, NRK.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar