søndag 22. april 2012

Havregrynsgrøt, både med og uten gluten!

I dag våknet Frøya kl 06.20, og morgenfugl som jeg er, så spratt jeg opp av senga. Jeg kledde på henne, ga henne litt melk og satte i gang med å koke havregrynsgrøt mens jeg nynnet en liten sang.

Ok, det var kanskje ikke helt sånn det foregikk, men jeg HAR kledd på ungen, jeg HAR gitt henne mat OG jeg har kokt grøt! Så det så..
Nynningen kommer når jeg har fått noen flere kopper kaffe...

Jeg snakket litt med helsesøster om det med grøt til melkeallergikere.. Det er ikke store utvalget. Og de 2 ferdiggrøtene man kan kjøpe i matbutikken, de er veldig glatte i konsistensen (og ferdig fordøyd som barnelegen vår på Strømmen sa....). Med andre ord: ikke mye jobb for mage og tarm.
Nå nærmer Frøya seg med stormskritt 6 mnd dagen sin! Faktisk! 1/2 år, kjære vene... Men nok om det... Mimre, mimre... (drikk mer kaffe nå, så kanskje hodet kobler seg på?)...
Hvertfall, hun begynner å bli stor. Mage og tarm trenger å jobbe litt, og hun trenger ikke minst å venne seg til litt mer grovmalt mat. Enten hun vil eller ikke...

Så i dag ble det havregrynsgrøt til både mor og barn. Men siden hun har vært litt ømfintlig i magen, så brukte jeg glutenfri havregryn.

Og hvis noen nå leser bak på pakka, og ser at det der står at den ikke er anbefalt for barn under 18 år, så gjelder det kun de som har fått bekreftet cøliaki!! De med gluteninntolleranse kan bruke den.
Det er fordi mange med cøliaki er overømfintlig for havre. Og glutenfri havregryn er produsert i samme maskiner som vanlig havregryn. SÅ det kan være spor av gluten i den. Så ikke bli skremt av det som står bak på pakka. (Kilde: Norsk cøliakiforening)

Mange lurer sikkert på dette med jern. Er jeg nå sikker på at barnet mitt får i seg nok jern av å lage havregrynsgrøt? JA! Havre inneholder ganske mye jern i seg selv, og når man i tillegg blander i morsmelk eller morsmelkerstatning, så blir den ekstra jernberiket. Kommer litt tilbake til dette senere. Men kan fortelle at for barn under 6 mnd er det anbefalt 8 mg jern i døgnet. For barn over 6 mnd er det 9 mg. Havregryn inneholder 4 mg pr dl. Jeg har regnet ut hvor mye jern Frøya får i seg av morsmelkerstatningen pr døgn. Den inneholder 1 mg jern pr dl, og hun drikker ca 7,5 dl pr døgn. 5 flasker à 150 ml... Så hun får nesten hele sin døgnbeholdning med jern bare via melka.
Dette ble mye fakta og tall, men som helsesøster sa til meg. Å lage grøt selv av havregryn, enten den er glutenfri eller ikke, går helt fint!
Havre inneholder ca. 70 prosent karbohydrater, 11-12 prosent protein, vel fem prosent fett og ti prosent fiber.


Her er fremgangsmåten min i dag, med litt feiling underveis. Man skulle tro at det ikke var mulig å feile, når det kun er 2 ingridienser, og oppskrift bak på pakka, men JODA! Det er det!

Siden glutenfri havregryn består av store flak og ikke sånne små lettkokte som vanlig havregryn, så moste jeg de i blenderen først.

FØR

ETTER


Når jeg moser korna på denne måten, så blir maten litt mer finkornet enn den ville blitt om jeg brukte korna hele.. Og det er her, det er mulig å feile! Jeg lagde den jo utifra oppskrifta som da regner vann og koketid utifra HELE korn! Ikke most som jeg hadde! Det er mye kortere koketid og mindre vann når man moser de først.

Så jeg brukte da 2 dl ferdig most korn og 5 dl vann. Lot det koke noen minutter til passende konsistens.
På pakka står det at man skal tilsette litt salt på slutten av koketiden, men jeg droppet det.

Denne porsjonen ble nok til både meg og Frøya! Hun spiste ikke så mye, var veldig skeptisk. Men som sagt tidligere så er hun vant med mat som er helt tyntflytende. Havregrøten blir kornete.
Hun er også veldig rar når vi gir henne mat. Uansett hva hun får, om det er sinlac eller plomme, så spytter hun ut de første skjeene, HVER gang! Og sender oss det skeptiske blikket.
Så her gjelder det å ikke grine på nesa selv, men nammenammenamme til den store gullmedaljen. Det funket i dag også, og jeg regner med at om vi fortsetter å introdusere henne for nye smaker og konsistenser, så sklir det ned.
Jeg syntes hvertfall det var kjempe godt!! Og planen er at dette blir vår faste frokost fremover.
Og jeg har planer om å prøve med vanlig havregryn til henne også, men det skal jeg gjøre en ukedag, som jeg kan få tak i barnelegen om hu skulle bli dårlig.


Grøten spiste vi med most eple. Veldig lurt å tilføye frukt i grøten. Spesielt frukt som inneholder mye c-vitaminer. Eple har ikke kjempe mye c-vitaminer, men litt.
C-vitaminene er med å fremme opptaket av jern i kroppen, sånn at man får i seg mer jern av maten man spiser..
Frøya sin grøt spedde jeg også ut med ca 30-40 ml morsmelkerstatning, for å få en litt tynnere konsistens.

Nå begynner hodet å koble seg på, så da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god dag!!

Vi blir veldig glad for innspill og kommentarer!
Nå kan du også følge oss på facebook!



Kilder: Norsk cøliakiforening, frukt.no og opplysningskontoret for brød og korn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar