søndag 22. april 2012

Appelsin

Appelsiner er godt og sunt, året rundt! Frukten er en skikkelig vitamin C-bombe, men den er også en god kilde til vitamin B (folat), fiber, fosfor, jern og kalium. Det sies at appelsiner kommer som sendt fra himmelen i årets mørke måneder. I butikken skal appelsinen være jevn i fargen, og glatt og fast i skallet. Hjemme oppbevarer du appelsinen enten i kjøleskapet eller på fruktfatet.

Når du tilbereder appelsinen helt "naturell" blir det juice, men ingenting er vel bedre enn ferskpresset appelsinjuice - riktignok med visse modifikasjoner? Jeg begynte med å skrelle appelsinen med kniv, før jeg delte den i 1 x 1 cm. store biter. Bruk en bøyelig skjærefjøl eller en dyp tallerken, slik at du kan samle opp all den gode saften. Deretter fikk den en omgang i dampkokeren på 10 minutter. Med vanlig kjele ville jeg nok brukt det samme, og minst mulig vann. Man trenger selvfølgelig ikke dampkoke/koke appelsinen først, men den blir lettere fordøyelig da; appelsin er jo ganske surt. Når appelsinen er ferdig dampkokt, er den redusert til en tjukk, men rennende, masse. Derfor helte jeg den gjennom en melsikt, og brukte en skje for å presse ut den siste saften. Én appelsin holder til 3/4 180ml. glass.  
TV: Fruktkjøttet presses i sila, TH: Ferskpresset appelsinjuice.

Mini fikk servert juicen sin i kveldsgrøten, men det går selvfølgelig an å gi den på flaske også. Da ville jeg dog ha vannet den ut ganske betraktelig, for om du ikke er helt sikker på at appelsinene du bruker er søte, blir dette ganske syrlig. Mini har heldigvis lært å sette pris på smaken. Jeg vet ikke om det er tilfeldig eller ei, men verdt å merke seg er at jeg synes grøten ble veldig fast med appelsin i, selv om jeg til stadighet tilsatte mer vann; ikke problematisk for Mini, mest for mor!

Appelsin -> skrell -> del -> 10 min. dampkok/kok -> press gjennom sil -> fryses ned

Vær oppmerksom på at sitrus kan føre til mer kløe hos barn med atopisk eksem. 
Dette er ikke allergi.


Appelsinjuice&Holle Hirsegrøt


Kilder: Bama.no, Frukt.no, Barnelegesenteret.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar