lørdag 21. april 2012

Pepino

Pepino er en snodig liten sak som kanskje er ukjent for de fleste. Det var den iallefall for meg, helt til jeg så den ligge og rope på meg i frukt- og grønt-avdelingen på Coop Obs - jeg måtte bare kjøpe den og teste den ut. Pepino er en kalorifattig frukt, som inneholder noe vitamin A, vitamin B (folat), vitamin C og jern. I smak kan den minne om en mild honningmelon. Om du kommer over pepino i butikken, ser du etter frukt som er dyp gul eller gylden i fargen, med lilla striper. Skallet skal være glatt og jevnt, og frukten skal være fast, men gi svakt etter for press. Den skal ikke ha bløte områder eller være myk. Når pepinoen er umoden brukes den som grønnsak, mens den brukes som frukt når den er moden.

For å tilberede pepinoen delte jeg den først i to, og fjernet kjernen. Merk at ikke alle pepinoer har kjerne. Deretter skar jeg den i skiver, og skrelte skive for skive. Fruktkjøttet er fast, og det blir ikke klissete. Bitene ble som vanlig delt til 1 x 1 cm, og lagt i dampkokeren. Jeg sjanset, og dampet pepinoen i 7,5 minutter - noe som gikk veldig fint. Den ene jeg hadde var godt moden, den andre var litt umoden, og dermed fikk jeg vel i prinsippet en frukt- og grønnsaksmos? Jeg smakte på et par av bitene underveis, og den var mild i smaken, og den ferdige mosen var søtlig. Merk at pepinomosen får saftkonsistens når den blir frosset og tint igjen, så den egner seg godt til å blande ut grøt med eller til å drikke. Saken er da også mer søt-syrlig.


Mini fikk servert kveldsgrøten sin i dag blandet ut i pepino, og det synes han tilsynelatende var veldig godt, for han spiste opp hver smitt og smule av grøten med stor iver. Jeg har ikke funnet informasjon om at pepinoen hjelper på fordøyelsen eller lignende, men grøten ble etter hvert riktig rennende, så jeg mistenker at den kan ha litt samme effekt som ananas. Kommer jeg over pepino igjen, blir nok flere kjøpt inn - både for å mette liten og mor!



Pepino -> del, rensk, skiv -> skrell -> dampkok/kok 7-8 min. -> mos -> fryses ned

Pepinomos&Nestlé Havre, hvete og risgrøt

Kilde: Bama.no, Frukt.no, Fuglyfruits.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar