lørdag 14. april 2012

Avokado

I dag har jeg lagd most avokado til Frøya. Avokado er en av de feteste grønnsakene vi har, men den inneholder veldig sunt fett, nemmlig enumettet fett.
Enumettet fett er godt for hjertet og kolesterolet og hele 77% av kaloriinnholdet i avokado kommer fra dette fettet. Det er også mye Folat og c-vitamin i Avokado.



Når jeg kjøper avokado, så kjøper jeg den stort sett spisemoden.
For å vite om avokadoen er moden, kan du utføre klemmetesten. Legg avokadoen i håndflaten. Klem forsiktig. En umoden avokado er hard som et eple, mens en moden gir litt etter for trykk. Fullmoden avokado gir lett etter for trykk. Overmoden avokado føles bløt.
Det selges også 2-pk med spisemoden avokado i butikken, men her har jeg brent meg noen ganger på at avokadoen har vært overmoden, så derfor foretrekker jeg å plukke ut avokadoen selv i løsvekt.
Husk også at avokadosteiner er nesten like stor uansett størrelsen på avokadoen. Små avokado har derfor lite fruktkjøtt og mest stein.

Umoden avokado har lang holdbarhet i temperatur på 6-10 º, men modnes lett på kjøkkenbenken i en plastpose sammen med f.eks et eple. Moden avokado kan oppbevares i kjøleskap, men aldri under 5 ºC. Da får den grått fruktkjøtt.

Avokado spises og tilberedes først og fremst rå. Og det har jeg gjort i dag.

Først deler jeg avokadoen i to. Dvs at jeg skjærer et snitt rundt hele, helt inntil steinen. Når jeg har skjært rundt hele, vrir jeg rundt, slik at avokadoen deler seg. Da kan jeg lett fjerne steinen med en kniv.

Jeg stikker kniven fast i stenen, og vipper den ut. Det er ikke en anbefalt "stenfjerningsmetode" iflg Bergen legevakt, de anbefaler at man bruker skje.. Da avokadoulykker er på fremmasj, hvertfall i Bergen: http://www.ba.no/nyheter/article5435105.ece 
Men, jeg bruker nå denne kniven, og er veeeldig forsiktig. Nå er dere hvertfall advart, så da kan jeg ikke bli saksøkt om dere skader dere.

Deretter fjerner jeg skallet, og deler den opp i biter. Hvis du skal lage bare en avokado, så kan du fint mose avokadoen med en gaffel. Jeg skulle lage litt større kvantum, så da brukte jeg kjøkkenmaskinen. Jeg hadde alle bitene oppi, og tilføyde 1/2 dl vann, for å få en mosete konsistens.

Jeg kjørte maskinen i et minutt ca, og da ble resultatet slik:

Hvis du har litt større unge enn Frøya, så kan du fint droppe vannet og bare kjøre det i maskinen litt. Da blir det litt tyggebiter.
I dag hadde jeg noen tomme barnematglass, som jeg da helte resten på, og puttet et i fryseren og et i kjøleskapet. Mosen er holdbar 2 døgn i kjøleskap.

Og tilslutt et lite tips til mor og far: Avokado med pepper, er kjempe godt hvis man er litt fysen en kveld. Del avokadoen i to, fjern steinen, ha på litt pepper, og spis avokadoen med skje ut av skallet.
Nyyydelig og sunt!

2 kommentarer:

  1. Avokado er godt! Nå moser ikke vi den lenger, hun spiser den i biter, men da vi fortsatt gjorde det hadde vi også litt MME i mosen i starten, da ble den litt søtere på smak. Det går selvsagt ikke an å ha i det som skal brukes seinere, da. Hvordan funket det å fryse ned og ha i kjøleskap, da?

    SvarSlett
  2. Avokado som fryses ned blir litt grå, men det er det bare mor og far som legger merke til - ikke barna. ;o) Vær også obs. på at dersom man prøver seg med umoden avokado så blir den "korn" og ikke mos - hilsen undertegnede, som prøvde å lage guacamole med umoden avokado i dag ..

    SvarSlett