lørdag 7. april 2012

Svisker

 Svisker er de fleste av oss kjent med; de er svarte, skrukkete, klissete og hensetter de fleste av oss til jule-mimring. Disse tørkede plommene er godt for mer enn bare julefeiring, de er også et svært godt alternativ til avføringsmidler, samt at de er en svært god kilde til kostfiber og er fulle av kalium. Siden svisker er tørket frukt, inneholder det en del sukker, så helt uhemmet i inntaket bør man ikke være - men for å få fart på både små (og store!) mager og appetitten er de ypperlig, enten som drikk eller som mos. I butikken bør du sjekke at sviskene er runde, saftige og skinnende, uten tegn på mugg. Oppbevares de lufttett på et kjølig og mørkt sted, kan de holde seg i flere måneder.

Mini har tidligere fått servert ren sviskemos for å bli vant til smaken, men nå har vi gått over til at svisker fungerer som tilsetning i kveldsgrøten noen ganger i uka - grøt smaker jo ikke all verden i seg selv, men med en solid dæsj med sviskemos i er det skikkelig snaskens (og magen blir så glad, hurra!). Dessverre har jeg ingen bilder av selve prosessen med å lage det, da jeg lager store kvanta mat når jeg først setter i gang (og det var før denne bloggens tid). Men dersom du har dampkoker, og deler hver sviske i to, skal den dampkokes i 10 minutter. Bruker du kjele, heller du hele posen i kjelen, tilsetter vann som dekker sviskene, og koker det hele i 5-10 minutter. Etterpå kan den fint moses med en stavmikser, kjøkkenmaskin eller lignende.

Noen foretrekker å tilsette vann for å få sviskemosen rennende og deretter fryse den i isbitposer, men jeg foretrekker å fryse den i bokser i "betongtilstand" (sviskemos i dampkoker blir veldig fast) og heller tilsette ønsket mengde kokt vann når de skal brukes - da får jeg enten sviskemos eller sviskesaft, alt etter hva jeg måtte behage - så tar det heller ikke så stor plass i fryseren. På bildet har jeg tilsatt en dæsj sviskemos i kokende varmt grøtvann, som jeg rører ut før jeg tilsetter grøtpulveret.


Svisker -> del i to -> 10 min. dampkok -> mos -> fryses ned -> kokt vann
eller
Svisker -> 5-10 min. kok -> mos -> fryses ned -> kokt vann

Sviskemos&Nestlé havre, hvete og ris-grøt*

* Grøten er så langt butikk-kjøpt, da jeg føler at jeg ikke enda har kunnskaper nok om innhold av næringsstoffer og lignende, og butikk-grøten har alt tilsatt. På den måten er jeg sikker på at Mini får alt han trenger, mens jeg lærer meg å lage sunnere og mer sukkerfrie alternativer. Jeg styrer bevisst unna alle grøter med smakstilsetning av frukt!

Kilde: KK.no.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar