lørdag 14. april 2012

Jordbær

Om man nevner "jordbær" tenker de fleste av oss på sol, sommer og fløte - men jordbær har sesong hele året, ettersom det dyrkes i flere forskjellige land og importeres til Norge. Flere butikk-kjeder selger jordbær billigere på vinteren enn på sommeren; jeg kjøpte for eksempel vår 500g pakke til 29 på Coop, mens innvandrerbutikken her i området selger kurver med store, fine bær til 9,90! Jordbær er en god kilde til vitamin C og vitamin B (folat), og inneholder også fenoler, jern, kalsium og noe vitamin A. Jordbær er kalorifattige. I butikken bør du se etter jordbær som er faste, tørre og med jevn farge. Den grønne hamsen bør sitte på, da bærene raskt reduseres i kvalitet uten denne. Hjemme bør jordbærene oppbevares i kjøleskap, og de har veldig begrenset holdbarhet, så ikke drøy for lenge før du bruker dem.

For å lage jordbærmos begynte jeg med å skjære av hamsen, og dele jordbærene i fire biter.
Deretter skylte jeg av de - det er veldig viktig at frukt og grønnsaker er rene før du lager mat til babyen din, da jordrester kan inneholde bakterier som er farlige for små barn.
Etter en vask ble de lagt i dampkokeren, hvor jeg dampet de i 5 minutter.
Ved koking ville jeg prøvd 5-10 minutter med litt vann over.
Ferdig dampet, ble mosen fylt i gamle HIPP 4 mnds. glass, før jeg avkjølte den og frøs den ned.
I dag fikk Mini servert grøt med jordbær, og siden han ikke har smakt jordbær tidligere, fikk han det først rent på en skje for å venne seg til smaken. "Den smaken var sur!", sa Mini med en tydelig mine - men blandet i grøt var det skikkelig snaskens - det var så godt at han gapte høyt for å få mer. Så vær obs. på at jordbærmos kan bli veldig syrlig når det ikke er tilsatt noe. Jordbær blir også rennende.

Vær oppmerksom på at jordbær tilhører fareklasse 1 når det kommer til allergier; er det allergi mot jordbær i nær familie, ville jeg nok ventet med å introdusere den røde fristelsen. Den vanligste reaksjonen er elveblest. Luftveissymptomer er sjeldne. Jordbær kan også føre til mer kløe hos barn med atopisk eksem. Dette er ikke allergi.

Jordbær -> rensk, skyll -> del -> 5 min. dampkok/kok -> mos -> fryses ned 

Jordbærmos&Nestlé havre, hvete & risgrøt*



* Grøten er så langt butikk-kjøpt, da jeg føler at jeg ikke enda har kunnskaper nok om innhold av næringsstoffer og lignende, og butikk-grøten har alt tilsatt. På den måten er jeg sikker på at Mini får alt han trenger, mens jeg lærer meg å lage sunnere og mer sukkerfrie alternativer. Jeg styrer bevisst unna alle grøter med smakstilsetning av frukt!


Kilde: Bama.no, Frukt.no, Allergiviten.no, Barnelegeenteret.com.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar