torsdag 19. april 2012

Tips til oppbevaring

Etter en forespørsel fra en av våre lesere, skal jeg nå prøve å gi dere noen tips om hvordan man kan på best mulig måte oppbevare hjemmelaget barnemat.
Når man først er igang med å lage mat, så er det jo en stor fordel å lage litt større kvantum, for å kunne ha liggende i fryseren.

En generell regel er at man kan oppbevare mat uten tilsetningsstoffer 2 døgn i kjøleskap og 3 mnd i fryseren.

Det er egentlig bare fantasien som stopper, men her er hvertfall noen tips til oppbevaring:

1.
Avent frysebeger. Kan kjøpes på apoteket og koster ca 200 kr for 10 beger. Litt dyrt kanskje, men de kan brukes om igjen og om igjen.

2.
Coolsmart isbitbrett fra tupperware. Koster 159 kr pr brett. Også litt dyrt kanskje, men jeg elsker dette brettet. Det er silikon durter under, som gjør det veldig lett å dytte ut en og en bit..

3.
Coolsmart frysebokser fra tupperware. De er litt større, og passer nok best for de med litt større barn. Boksene rommer 4 dl, og selges i sett på 4 bokser til 229 kr.


4.
Isbitposer. Selges på dagligvarebutikken for ca 20 kr pakka. De passer nok best for veldig rennende mat, som f.eks pære og melon, eller annen type saft. Jeg har fryst ned både pære og honningmelon i isbitposer, og da tar jeg ut 2 biter som jeg smelter og har som smakstilsetning i grøten. Kan være lurt å ha en medhjelper når man skal helle det i posene.


5.
Medela fryseposer. Er egentlig beregnet på oppbevaring av morsmelk, men kan helt fint brukes til oppbevaring av barnemat også. Selges på apoteket til 179 kr for 20 poser.

6.
Brødposer. Kan kjøpes i dagligvarebutikk i rull på 100 poser til en drøy 10 kroning.. Hell på ønsket mengde, knyt, hell på nytt, knyt, osv til posen er full. Klipp av, på innsiden av knuten, når du skal ha ut en porsjon.
7.
Tomme barnematglass eller tomme tacosausglass. Hvis du har et tomt glass etter tacomiddagen, eller et barnmatglass. Vask det og bruk det på nytt. Fungerer helt topp! Når jeg har glass i fryseren, så fyller jeg de ikke helt fulle, for maten "vokser" litt når den fryser, så for å være på sikre siden at glasset ikke knuser, så lar jeg det være litt plass. Men vet egentlig ikke om det er nødvendig...?


Her er hvertfall noen tips til hvordan du kan oppbevare din hjemmelagde barnemat.
Har du andre tips, så tar vi veldig gjerne imot det!!



Husk konkurransen på vår facebookside! http://www.facebook.com/#!/pages/Mette-mager/264901353604705


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar