tirsdag 10. april 2012

Blåbær med bismak


Blåbær er nesten sangomsuste når det kommer til deres evner til å kurere både det ene og det andre av alvorlige og mindre alvorlige lidelser. Hvorvidt det stemmer eller ei vet jeg ikke, men blåbær er iallfall smekkfulle av antioksidanter, er en god kilde til vitamin C og de inneholder også en mindre mengde andre vitaminer og mineraler. Ubehandlede blåbær virker i tillegg drivende, mens tørkede blåbær virker stoppende på magen. Så, uavhengig av helbrendende evner eller ikke, så er det ingen grunn til å ikke gi poden en solid dose blåbær som en del av menyen. I butikken – eller skogen - ser du etter blåbær som er mørk blå i skallet, er blanke, tørre og faste.

Mini har aldri fått blåbær før i dag, og dagens blåbærmåltid ble et måltid med bismak – for det må innrømmes at dette måltidet nemlig ikke var hjemmelaget. Nei, det var et glass fra Småfolk som ble brukt for å mette magen etter en god hjemmelaget brokkoli-lunsj, og som tilsetning i grøten. Jeg liker ikke butikk-kjøpt barnemat, men jeg liker heller ikke å kaste mat (dette har vi fått av en velmenende mormor) – og dermed får vi bruke opp det lille vi har, selv om det var med en solid dose skepsis. Et glass med Småfolk blåbær inneholder nemlig .. hold dere fast .. 30% blåbær! Det understreker virkelig hvorfor jeg foretrekker å lage maten selv – 100% mat, i stedet for 30% mat og 70% .. ja, hva da? Sjekk innholdslappen selv. 

Jeg lover å komme tilbake med oppdatering om hvordan man best tilbereder blåbær når jeg har fått kjøpt inn friske bær selv.
30% blåbær&70% tilsetningsstoffer&Nestlé havre, hvete & risgrøt blandet med Nestlé risgrøt

1 kommentar: