onsdag 11. april 2012

Maltekstrakt


Maltekstrakt er laget av forskjellige byggsorter med høyt glykoseinnhold, og inneholder maltose og vitamin B. Ekstrakten er lett lakserende (drivende) og er helt ufarlig for barnet, og den er dermed et godt alternativ til andre avføringsmidler. Mange foreldre bekymrer seg for at maltekstrakt ”er sirup” og ”alt for søtt” slik at ”barnet blir vant til søtsmaken”. Maltekstrakt er ikke sirup som den sirupen vi kjenner som er laget av rørsukker, og søtsmaken ville jeg ikke vært så bekymret for – jeg synes maltekstrakt smaker øl, og det er ganske langt fra søtt. Det er jo selvfølgelig opp til hver enkelt mor eller far, men Mini og jeg foretrekker nok klart at magen hans fungerer som den skal.

Blandingsforholdet som skal til er individuelt. Moss, som produserer den maltekstrakten de fleste av oss kjenner, anbefaler to teskjeer i 100ml eller mer med morsmelk eller morsmelkerstatning en gang pr. dag. Mini får en teskje på 230ml en gang om dagen, og det holder i lange baner for ham. Prøv deg frem, og se hva som hjelper ditt barn.

Moss Maltextrakt - akkurat som da mor var liten!

2 kommentarer:

  1. Vær obs på at maltekstrakt inneholder gluten, så hvis en har familie med cøliaki eller mistanke om at barnet ikke tåler gluten er det lurt å være forsiktig. :) Vi slapp unna hele problematikken ved å bruke mye sviske- og aprikosmos i starten av matinnføring, det funket bra.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for at du la til dette - jeg hadde det faktisk i kladden min, men av en eller annen grunn har jeg glemt å nevne det her. Så takk! :o)

    SvarSlett