lørdag 21. april 2012

Mais

 Popcorn, cornflakes, kolber, korn, mini eller stor .. grillet, kokt, poppet .. mulighetene er mange med mais! Mais er en god kilde til kostfiber, er rik på vitamin B (folat og niacin), inneholder noe mineraler og proteiner - og har et høyt innhold av karbohydrater. I Norge selges mais i de fleste varianter, men til babymaten har jeg valgt minimais - dette er umodne maiskolber, hvor hele kolben kan spises. Minimaisen finner du i frukt- og grønt-avdelingen; styr unna hermetiserte varianter da de som regel inneholder både sukker og salt i laken.

For å lage minimaismosen startet jeg med å dele kolbene opp i 1 cm. store biter, før jeg vasket dem. Da pakken med minimais var svært liten, valgte jeg å blande den sammen med en kjent og kjær grønnsak - søtpoteten. Jeg fulgte da oppskriften for søtpotet, men om du velger å tilberede minimaisen alene, er den svært rask å tilberede, og jeg vil tro det holder med 5/10 minutters dampkok/koking. Den blir litt kornete, så om babyen din ikke er glad i den konsistensen bør du vente litt. Mini, som tidligere har vært litt pirkete på konsistens, klarte den helt fint.

Minimais -> del -> skyll -> 5/10 min. dampkok/kok -> mos -> fryses ned

Minimais&søtpotet-mos

Kilde: Bama.no, Frukt.no.


2 kommentarer:

  1. Ser godt ut! Vær obs på at minimais inneholder ganske mye mer sukker enn vanlige maiskolber, så det kan være lurt å bruke vanlige i stedet hvis en ikke vil gi barnet mye sukker.

    Når de blir større og får pinsettgrep er forøvrig maiskorn veldig populært å spise, i hvert fall hos vår lille som snart er 10 måneder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tips!
      Hvordan bruker du hele maiskolber da Ingvild? Koker den? Rå? Jeg er helt dust når det kommer til maiskolber... Har prøvd å grille de noen ganger, men klarer liksom ikke helt å få teken på de?

      Slett