mandag 9. april 2012

Pære på Silje-vis

Pærer er en kjent og kjær frukt i Norge. Den er søt og god, og lite kan vel måle seg med å sette tennene i en nydelig, småkrisp en. Det er ingen grunn til at de små ikke skal få lov til å nyte den samme gode smaken som vi gjør. Pæren i seg selv inneholder ikke så mye vitaminer eller mineraler, men den er kalorifattig, fiberrik og inneholder som de fleste andre frukter litt kalium. I butikken bør du se etter pærer som har et glatt og hardt skall uten sprekker eller mørke flekker, og som er fast i konsistensen. Pærer skal oppbevares kjølig, gjerne i kjøleskap, men dersom pærene du har kjøpt er litt umodne, modnes de fort etter en liten stund i romtemperatur. Pærer må ikke lagres sammen med epler, avokado, bananer og andre frukter som skiller ut etylen.

Som det meste annet Mini får, fikk han også smake pærer rent første gang. Jeg oppdaget da fort at pærer blir svært flytende når de blir dampet/kokt, most og fryst, noe som resulterte at han til slutt fikk drikke pæremosen fra en velling-flaske. Denne gangen var jeg føre-var og erstattet noe av grøtvannet med pæremos i stedet, til stor suksess! Dessverre har jeg ingen bilder av selve prosessen med å lage det, da jeg lager store kvanta mat når jeg først setter i gang (og det var før denne bloggens tid). Men dersom du har dampkoker, fjerner du skall, frøhus og stilk, deler pæren i 1 x 1 cm store biter, og dampkoker den i 5 minutter. Bruker du kjele, følger du samme prosedyre, men dekker bitene med vann, og lar det koke i 5-10 minutter. Når du koker pærene, kan du også la noe av vannet koke inn. Etterpå kan det fint moses med en gaffel, stavmikser, kjøkkenmaskin eller lignende.

Som med epler, fryser jeg ned pæremosen i gamle HIPP fire-månedersglass. Det går nok også fint an å fryse det i isbitposer, men da bør du enten ha med en medhjelper eller ta i bruk en trakt. På bildet har jeg tilsatt ganske mye pæremos som senere blandes ut med kokende vann, før grøtpulveret tilsettes. Det bli skikkelig godt - så godt at selv mor kunne spist det!



Pærer -> skrell, rensk -> 1 x 1 cm store biter -> 5 min. dampkok -> mos -> fryses ned 
eller 
Pærer -> skrell, rensk -> 1 x 1 cm store biter -> 5-10 min. kok -> mos -> fryses ned 


Eplemos&Nestlé havre, hvete & risgrøt *


* Grøten er så langt butikk-kjøpt, da jeg føler at jeg ikke enda har kunnskaper nok om innhold av næringsstoffer og lignende, og butikk-grøten har alt tilsatt. På den måten er jeg sikker på at Mini får alt han trenger, mens jeg lærer meg å lage sunnere og mer sukkerfrie alternativer. Jeg styrer bevisst unna alle grøter med smakstilsetning av frukt!

Kilde: Bama.no, Frukt.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar