tirsdag 26. juni 2012

Kjøttboller i brun saus

Eller faktisk, kyllingkjøttboller i brun saus!!
Jepp, det fikk Frøya til middag i dag. Vi andre også! Digg!

Vi har nettopp vært på harrytur til Sverige, og som normenn flest kom vi hjem med pose på pose med kjøttdeig og kyllingfilet. Mmmm...
Og i tillegg hadde vi med oss en diger pose med kyllingkjøttboller. De var glutenfrie (slik at stedatteren min også kan spise de) og melkefrie. OG med lite salt. Perfekt til hele familien!!

Så i dag disket jeg opp med kokte poteter, grønnsaker og kyllingkjøttboller i brun saus.
Jeg lagde de slik jeg ville lagd de til oss voksne, med noen unntak.
Jeg brukte ikke salt i sausen (vi saltet selv etterpå) og med melkefritt smør.

Hvordan man koker poteter og grønnsaker, det skriver jeg ikke opp, for det tror jeg de fleste vet hvordan man gjør (jeg koker i usaltet vann). Hvis noen lurer, så legg igjen en kommentar, så skal jeg forklare.

Sausen lager jeg fra bunnen av. Til min saus trenger du:
  • 100 g Smør / melkefri melange
  • 3 toppede ss Hvetemel (hvis stedatteren min hadde vært her, hadde jeg brukt 2 ss jyttemel)
  • Ca 1 liter Vann
  • Peppermix
  • Basilikum
  • Paprikapulver
  • Sukkerkulør....
Smelt og brun smøret. Ha i hvetemel. Bruk visp. Brun jevningen på middels varme.
(Her pleier jeg aldri å klare å brune den lenge nok, og har derfor i en bitteliten slump sukkerkulør, for å åslippe å ha hvit saus til kjøttbollene.... )
Ha i litt og litt vann, visp godt. Hvis den er tykk, spe på med mer vann.
Ha i krydder.
Her kan man bruke hva slags krydder man vil. Det er smak og behag..
Peppermixen inneholder litt salt, så jeg har ikke i noe ekstra.
La sausen koke så lenge som mulig.

Ha kjøttbollene i på slutten. De skal varmes i sausen. I dag var mine kjøttboller frosne, så da lå de i kaserollen i ca 10 min. 



Vidar serverte middagen til Frøya i dag, han skrellet 1/2 potet, hadde på 2 små kvaster med brokkoli og 2 biter med gulrot, 2 kjøttboller og litt saus. poteten moste han i sausen. Skjærte kjøttbollene i små biter, moste gulerøttene og kuttet opp brokkolien. Så rørte han alt sammen og ga henne med skje!




Og det var NAM!
Frøya spiste opp smitt og smule!! Hun hadde ikke tid til å prøve å spise selv engang, så godt var det!
Og når alle hadde spist seg gode og mette, da ble det fortsatt igjen nok mat til 3 frysebeger med middag til Frøya!




Og mens hun ventet på at de trege foreldrene skulle bli ferdig med middagen, så fikk hun en brokkolikvast å tygge på!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar