tirsdag 8. mai 2012

Eksotisk fiskemiddag

Eksotisk fiskemiddag er en riktig lekkerbisken av en fiskemiddag for de små - og med litt modifikasjoner tror jeg det kan bli riktig snæks for de voksne i familien også. Oppskriften fant jeg et internettforum, og kun få modifikasjoner er gjort. Først beskriver jeg hvordan jeg lagde retten med dampkoker, og deretter følger beskrivelsen ved bruk av kjele og komfyr. Retten ble særs godt mottatt av Mini, så her var den en suksess. En porsjon av dette er for øvrig ganske mye; for oss ble det ca. seks glass, men jeg fyller de ganske fulle.

Først kokes risen etter angivelse på pakken, men uten salt - jeg brukte Uncle Ben's Boil-In-Bag fullkornsris, som skal koke i 10-12 minutter. 
Når risen er ferdig lar du den renne fri for vann, og tømmer den i en bolle, før du setter den til siden.
Mens risen koker, kutter du opp to gulrøtter, to cm. med ingefær og en hel mango. Gulrøttene er kuttet i veldig fine biter for å redusere dampetiden noe. Hell alt sammen opp i dampkokeren, og damp i ti minutter. 
Når den er ferdig dampet, moser du mangomiksen til ønsket konsistens, og heller det i en bolle som du setter til siden.
Fisken kuttes i ca. 1 x 1 cm. store biter, og dampes i 15 minutter.  
Når fisken er ferdigdampet tilsetter du risen, kokosmelk -prøv deg frem i forhold til konsistensen, jeg brukte nesten hele boksen - og en god dæsj med koriander. Tørket eller frisk spiller ingen rolle. Mos til ønsket konsistens.
Nå er alle ingredienser most, og dermed blander du fiskerøra med mangorøra - og voila, ferdig! Smak gjerne selv, dette både lukter og smaker godt. Om nom nom!
Fyll den eksotiske fiskemiddagen på glass. Som nevnt fikk jeg ca. seks glass, men jeg fyller de ganske fulle. For mer småspiste babyer, blir det desto flere glass. Jeg trengte ikke å tynne den ut før servering.

Bruker du kjele ..
Kok risen som anvist på pakken. Kok gulrøtter myke i usaltet vann. Når gulrøttene er ferdige, heller du av kokevannet, tilsetter kokosmelk, ingefær, mango og fisk. Kok/trekk dette i ca. 10 minutter. Når det er ferdig kokt, heller du alt sammen i en blender, tilsetter risen og en god dæsj med koriander. Voila.

Du trenger ..
Ris, tilsvarende ca 1 boil-in-bag
200 gram laks eller ørret
1 mango
2 gulrøtter
2 cm. ingefær
1 boks kokosmelk
Koriander


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar