søndag 8. desember 2013

Kokosmakroner uten egg

Julen nærmer seg og i min familie har vi mange utfordringer med forskjellige allergier og intoleranser.
Jeg kunne valgt å lage bare lage 7 slag, hvorav noen kan spise den, og noen den. Men jeg syntes det er kjipt, så derfor prøver jeg å lage kaker som alle kan spise. Det betyr at de må være uten gluten, melk og egg.
Vi har også noen som ikke tåler nøtter, men jeg kommer nok til å lage noen kaker med mandler.

Men i dag gikk turen til kokosmakroner uten egg, og det gikk bra etter litt mikk makk...

Min oppskrift som ga ca 10 makroner lyder som følgende:

2 ts no egg
1 dl vann
100 g sukker
1 dl melis
100 g kokos

Rør ut no egg i vann, hell i sukker og pisk godt.
Ha i melis og pisk i 5 min på høy hastighet.
Rør inn kokos til slutt med en slikkepott.

Form små "baller" enten med skje eller fingrene. Jeg syntes det var lettest å bruke hendene.

Stekes midt i ovnen på 200 grader i ca 8 min. Følg med, min ovn er ikke alltid like effektiv.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar