mandag 9. april 2012

Mango

Mangoen kommer i en rekke forskjellige farger og former, men den du finner i Norge er som regel grønn med innslag av rødt utenpå, mens fruktkjøttet er friskt gult/oransje. Mangoen er full av vitamin A (betakaroten), og inneholder også en del vitamin C og B, sistnevnte i form av folat, kalium og kostfiber. I butikken bør du se etter mango som har et glatt og fast skall, men som gir etter for litt press – da er frukten spisemoden. Mangoen blir fort overmoden, og dersom du ikke har tenkt å fryse den ned, bør den spises innen en dag eller to. Vær oppmerksom på at en hel mango aldri bør oppbevares i kjøleskap, og dersom fruktkjøttet rundt steinen har blitt brunt, er det et tegn på at den har blitt lagret for kaldt.

Dagens møte med mango var det første for Minis del, og derfor fikk han frukten ren som lunsjmåltid. Jeg legger stor vekt på å verbalt og fysisk fortelle Mini at maten er kjempegod, både ved å smake på den selv og være positiv, blid og opptatt av ham mens han spiser. Jeg er oppvokst med at man koser seg med maten, og slik vil jeg at Mini skal ha det også. Mango ble en stor hit her, og hver smitt og smule ble spist opp.

Dessverre har jeg ingen bilder av selve prosessen med å lage mango, da jeg lager store kvanta mat når jeg først setter i gang (og det var før denne bloggens tid). Med mango kan du dog velge selv; i utgangspunktet trenger den ikke dampes/kokes, men å gi den en omgang med damp/kok gjør den lettere å fordøye. Siden Mini nå har smakt en del forskjellig, valgte jeg å ikke dampe hans mos, men hadde jeg gjort det tenker jeg at fem minutter i dampkoker eller fem til ti i kjele med litt vann over ville vært greit. Ellers mikses den på samme måte som de andre fruktene. Jeg anbefaler å smake litt på mosen først, for det kan være den blir litt syrlig. Jeg var i tvil her, men som tidligere nevnt, den falt i smak, så for min Mini var det ikke noe problem. 

Vær oppmerksom på at babyen din kan få utslett rundt munnen når den spiser tropiske frukter. Dette er som regel ikke farlig, men en reaksjon på syren i frukten.

Mango -> skrell -> 1 x 1 cm store biter -> 5 min. dampkok/kok -> mos -> fryses ned 
eller 
Mango -> skrell -> 1 x 1 cm store biter -> mos -> fryses ned 

Nomnom, mango

Kilde: Bama.no, Frukt.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar