søndag 29. april 2012

Kylling, ris & grønnsaker

Med en Mini som er godt tilvent mange forskjellige grønnsaker og frukter, tenkte jeg det var på tide å introdusere litt "ordentlig" middagsmat. Dermed lagde jeg opp en god porsjon med kylling og ris-basis når jeg lagde mat sist gang, og for å få smak på det hele tilsatte jeg brokkolimos i noen av glassene, og en bitteliten dæsj med løkmos i de andre. Du kan selvfølgelig velge andre grønnsaker, her er det bare fantasien som setter grensene. Resultatet ble faktisk ganske godt, og har litt kornete konsistens, slik at både små munner og mager får vent seg til det. Dog, jeg anbefaler ikke denne dersom du har et barn som er svært kresent på kornete konsistens.

Først kokes risen etter angivelse på pakken, men uten salt - jeg brukte Uncle Ben's Boil-In-Bag fullkornsris, som skal koke i 10-12 minutter. Når risen er ferdig lar du den renne fri for vann, og avkjøles i en bolle eller lignende til den er helt kald (da er den litt hardere, og lettere å mose). Ta vare på kokevannet.
I hurtigmikseren spar du oppi litt ris, og litt kokevann. Du må prøve deg frem for å få den konsistensen du ønsker; risen krever en del mosing før den blir tilnærmet glatt. 
Skjær eller klipp så kyllingfiléten i 1 x 1 cm. store biter. Du kan velge om du steker, koker eller damper kyllingen. Jeg valgte å dampe den i 20 minutter. Den blir helt gjennomkokt på den tiden, og jeg vil tro koketid i kjele er det samme. Damper eller koker du, tar du vare på en del av kraften.
Når kyllingen er ferdig tilberedt, spar du kyllingen opp i hurtigmikseren og tilsetter en del av kraften. Som med risen, må du prøve deg frem for å få en god konsistens for også kyllingen krever litt mosing for å bli "baby-vennlig".
Når både kylling og ris er ferdigmikset, spar du det lagvis i det du velger å lagre i. Jeg bruker Avent sine 180ml-glass, og fyller ca 1/3 med ris og 1/3 med kylling.

Fra nå er det bare fantasien som setter grenser. Jeg valgte å lage en versjon med brokkoli, og en versjon med løk. Jeg brukte 1/2 løk, som jeg først kuttet i fine biter ..
 .. før jeg dampkokte den i 15 minutter, og moste den. På denne måten er den ikke like sterk, selv om den beholder en god del av smaken sin.
 En bitteliten klatt med løk ble tilsatt på toppen av kyllingen og risen - bare for å få et lite hint av løksmak. Løk kan være hardt for magen for så små, så det er viktig å ikke overdrive mengden.
Brokkolimos har jeg beskrevet fremgangsmåten til tidligere. Denne kan du tilsette en god dæsj av.

Før du gir denne middagsretten til poden eller prinsessa, må du spe den ut (du trenger derfor ikke fylle glassene helt til randen; det blir godt med mat). Jeg valgte å bruke vann, men man kan fint bruke morsmelk eller morsmelkerstatning også. Spe til ønsket konsistens. Tilsett også en tskje med olje, for å få med de gode fettstoffene!

Du trenger ..
Kyllingfilét eller annet rått kyllingkjøtt
Kraften fra tilberedningen av kyllingen
Fullkornsris
Vannet fra kokingen av risen
1 ts. olje
Grønnsaksmos etter eget ønske

3 kommentarer:

  1. Det var veldig mye kylligng du tilsatt. Små barn skal bare ha 10-15 gr kjøtt per middagsporsjon har jeg hørt. Er d trygt med så myedu bruker?

    SvarSlett
  2. Jeg finner ingen informasjon om at dette er skadelig, hverken i ernæringsbøker beregenet på studier ved høyskole/universitet, i opplysningsbøker om barnemat eller matportalen.no. For sikkerhetsskyld kan jeg sikkert også spørre Strømmen Barnelegesenter i morgen, men jeg har ikke møtt noe annet enn at det er bra de får smake mye forskjellig derifra.

    Ekspertene er litt delte på når man kan begynne å introdusere kjøtt, men mengde nevnes det ingenting om, ei heller type kjøtt (generelt sett kan man vel si at de aller fleste eksperter uttaler seg om mat fra 6 måneders alder, siden myndighetene helst ser at man fullammer til da). Ved 4 måneders alder er nyrene utviklet nok til å tåle det proteinet man får via fast føde, men selvfølgelig er det viktig å ikke overdrive mengden med kjøtt/proteiner i denne fasen. Et middagslass i ny og ned ser jeg ikke at på noen måte skulle være utrygt - men det er selvføgelig opp til hver enkelt å bedømme, og å avgjøre hva sitt barn skal få. :-)

    .. det er ikke mange årene siden barn overhodet ikke skulle spise fisk før de var langt over ett år, for eksempel.

    SvarSlett
  3. "Uten egg"-etiketten er nå fjernet - da eggeallergikere som nevnt ovenfor kan reagere på kylling.

    SvarSlett