søndag 15. april 2012

Blomkål

Blomkål er en annen kjent og kjær grønnsak på de norske middagsbord. Grønnsaken er kalorifattig, men rik på vitamin C, vitamin B (folat), fytokjemikalier og kostfiber. I butikken bør du se etter blomkål som har hvite eller kremfargede blomsterhoder, og lysegrønne, friske og sprø blader. På vei hjem bør du behandle blomkålen forsiktig, for den får fort mørke flekker. Blomkålen oppbevares best i kjøleskap i en boks eller en pose.

Jeg startet med å renske blomkålen for stilk og blader, før jeg delte hodet opp i 1 x 1 cm. store biter, og skylte dem rene for eventuelle jordspor og andre uhumskheter. Deretter ble bitene dampet i 15 min., før jeg moste dem. Mini liker maten sin finmoset, og dermed ble det slik denne gangen også. For å få mer av det gode og sunne fettet tilsatte jeg noen dråper med matolje i mosen før frysing. Jeg brukte da Vita Hjertego' Optimal, som er en blanding mellom solsikke, raps og olivenolje. Unngå soyaolje! Dersom du bruker kjele og vann, ville jeg kokt blomkålen litt lengre enn du koker den når du selv skal ha den til middag. Blomkål blir veldig rennende i konsistensen, så unngå å blande inn vann i mosen, med mindre du ønsker å bruke den som "saus" til kjøtt og poteter.

Blomkål -> rensk, skyll -> del -> 15 min. dampkok/kok -> mos -> fryses ned 

Nomnom, blomkålmos!

Kilder: Frukt.no, Bama.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar