søndag 15. april 2012

Plommer

Plommer er delikate, små frukter med mykt og saftig fruktkjøtt.
De finnes i faktisk så mye som 2000 varianter. Men vi kjenner de best som røde, gule og blå.
Jeg har selv gule plommer i hagen, og gleder meg vilt til jeg kan plukke av de og gi til Frøya. Men i mellomtiden får jeg nøye meg med de man kan kjøpe på butikken.
Plommer skal være glatte i skinnet og bør helst ha et voksaktig lag. Da er de på sitt aller beste.
Modne plommer skal være faste, men gi etter for et lett trykk. Harde plommer er umodne. Fargen skal være fyldig og frisk. Unngå frukter med mørke flekker, sprekker og andre skader.

Mannen min kjøpte noen røde plommer til oss i går, og de har jeg nå lagd mos av.

Frøya sliter litt med hard mage, og er ikke sånn suuuper glad i svisker, så da tenkte jeg at jeg skulle prøve med plommer istedet. Og det var virkelig en suksess!! Plommer er NAM!

Plomme er kalorifattig og har en mageregulerende virkning. Inneholder en del A-vitaminer, C-vitaminer, kalsium og jern. Sunt og godt med andre ord!

Modne plommer er veldig lett å jobbe med, så det er ikke så mye hokuspokus!
Dette er hva jeg gjorde:

Først startet jeg med å skrelle plommene. Jeg skrelte de rett fra rå tilstand, men har lest et tips om at hvis plommer skal skrelles, er det lurt å la dem ligge et øyeblikk i fosskokende vann. Da sprekker skallet og kan lett trekkes av. Jeg har ikke prøvd det selv, da jeg først leste om det etterpå. Skal teste det neste gang, men uansett er ikke plommer vanskelig å skrelle...


Deretter kuttet jeg de opp i mindre biter. Jeg skjærer langs stenen. Når jeg kommer borti stenen med kniven, så lar jeg kniven gli rundt langs stenen. Husk at det alltid er lurt med en kvass kniv! En knivsliper koster ikke rare kronene, og er vel anvendte penger!

Kjør sammen et minutt ca, til du får ønsket konsistens. Større barn trenger kortere miksetid, da de fint kan spise litt biter. Men siden Frøya kun er 5 mnd, og ikke er overbegeistret for biter, så kjører jeg det sammen til mos. Om plommene ikke er helt modne, kan det være lurt å tilsette bittelitt vann, for at knivene skal få jobbet bedre.

Den ferdige mosen fordelte jeg i tomme barnematglass, og i en skål. Frøya skulle få mosen blandet inn i grøten. Da har jeg ønsket mengde mos i skåla. Jeg bruker ganske mye, ca 3-4 ss, for å få mest mulig smak. Heller over litt kokende vann, rører rundt og har i grøtpulver til ønsket konsistens.


Mmmmmm, plommegrøt!!



Kilde: www.bama.no og www.frukt.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar