søndag 8. april 2012

Epler

Røde, grønne, gule, dgule .. epler kommer i alle farger og varianter! Epler er rike på fiber, men ut over det er det ikke så voldsomt med vitaminer og mineraler i denne frukten. Likevel spiser vi nordmenn så mye av det, at de små sporene det finnes av blant annet vitamin C og E, er av betydning. Mest av vitaminene finner man mellom skallet og fruktkjøttet, så derfor er det viktig å lære podene å spise skall så fort som mulig (men ikke så tidlig som i babystadiet, altså!). Revet eple har en bindene effekt, og er dermed fint for løse mager. I butikken bør du se etter epler som er faste i konsistensen, fri for ”rynker” og brune flekker. Generelt kan man si at grønne epler er syrlige, gule epler er søte og røde epler varierer. Ta gjerne en prøvesmak selv, før du lager og serverer til poden!

Som med det meste annet Mini får smake på, fikk han først også smake eplemos rent – og det har blitt en slager fra dag en. Siden eplemos i seg selv ikke er så mettende, inngår det nå i måltidsrytmen vår som dessert eller som tilsetning i kveldsgrøten noen ganger i uka. Dessverre har jeg ingen bilder av selve prosessen med å lage det, da jeg lager store kvanta mat når jeg først setter i gang (og det var før denne bloggens tid). Men dersom du har dampkoker, fjerner du skall, frøhus og stilk, deler eplet i 1 x 1 cm store biter, og dampkoker det i 5 minutter. Bruker du kjele, følger du samme prosedyre, men dekker bitene med vann, og lar det koke i 5-10 minutter. Når du koker eplene, kan du også la noe av vannet koke inn. Etterpå kan det fint moses med en gaffel, stavmikser, kjøkkenmaskin eller lignende.

Jeg fryser ned eple-porsjoner i gamle HIPP fire-månedersglass. Disse er små nok til at det blir en dessert eller smaksporsjon i grøt, uten at man må kaste noe. Andre velger å fryse i isbitposer, men både Mini og mamma liker at konsistensen på maten er litt fast, og dermed går ikke vår eplemos ned isbitposer. På bildet har jeg tilsatt en dæsj med eplemos i kokende varmt grøtvann, som jeg rører ut før jeg tilsetter grøtpulveret.


Epler -> skrell, rensk -> 1 x 1 cm store biter -> 5 min. dampkok -> mos -> fryses ned 
eller 
Epler -> skrell, rensk -> 1 x 1 cm store biter -> 5-10 min. kok -> mos -> fryses ned 





Eplemos&Nestlé havre, hvete & risgrøt blandet med Nestlé risgrøt* 

* Grøten er så langt butikk-kjøpt, da jeg føler at jeg ikke enda har kunnskaper nok om innhold av næringsstoffer og lignende, og butikk-grøten har alt tilsatt. På den måten er jeg sikker på at Mini får alt han trenger, mens jeg lærer meg å lage sunnere og mer sukkerfrie alternativer. Jeg styrer bevisst unna alle grøter med smakstilsetning av frukt!

Kilde: Bama.no, Frukt.no.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar