lørdag 7. april 2012

Potetmos

I dag har jeg laget potetmos.
Vi hadde igjen noen poteter fra middagen i går (jeg koker alltid poteter uten salt, så de går helt fint ann å bruke).

Jeg skrellet de og kuttet de opp i biter. Da kan jeg få sjekket at det ikke er svarte flekker inni potetene før jeg moser de. Deretter moser jeg de med en gaffel. Og dette er viktig: IKKE BRUK KJØKKENMASKIN ETC NÅR DU MOSER POTETER, da blir det tapetlim! Det fikk jeg erfare en annen dag her, og jeg bannet potetene opp og ned, mens jeg tørket opp potetklin utover hele kjøkkenet! Så, bruk en gaffel!

Deretter tilsetter jeg morsmelkerstatning. Jeg har blandet opp en liten skvett som jeg tilsetter til passende konsistens.




Her kan man jo da velge om man vil mose det til det er klumpefritt eller om man ønsker litt klumper. Det er jo opp til hver enkelt.
Så er det klart til servering!
Og nå spiser ikke Frøya 5 poteter i slengen, hvis noen skulle lure på det. Resten av potetene som jeg moste, de har jeg trykket ned i en isbitform fra Tupperware. Den er helt genial, for der kan man klemme ut en og en bit. Disse er ikke tilsatt melk, det er kun potet. Jeg tilsetter melken før servering, siden man ikke skal varme opp morsmelkerstatning flere ganger. Og hvis du skal reise bort, og ha med middag, så kan du bare putte en eller to isbiter i en boks i sekken, da har de sikkert tint når du skal bruke det og det er bare å tilsette melk og servere.


Smart, ikke sant?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar