lørdag 7. april 2012

Søtpotet

Søtpoteten er, trass i navnet, overhodet ikke i slekt med det vi kjenner som den vanlige poteten. Smaken er en ganske annen; den er søtlig, og minner litt om gulrot. På grunn av den søte smaken, er søtpotet regnet som et godt første "fast føde"-måltid for de små, da morsmelk og morsmelkerstatning i seg selv er ganske søtt. Grønnsaken er en god kilde til betakaroten, vitamin C og kostfiber. I butikken velger du søtpotet med fast og glatt skall, og det er ingenting i veien for å kjøpe inn mange - under ideelle forhold kan den lagres lenge - bare husk å ikke legge den i kjøleskapet, den tåler kalde temperaturer dårlig i utilbredt tilstand.

Mini har tidligere fått servert ren søtpotet, og har mumset det i seg med stor iver. I dag var det dog søtpotet og gulrotpuré som stod på menyen. Dessverre har jeg ingen bilder av selve prosessen med å lage det, da jeg lager store kvanta mat når jeg først setter i gang (og det var før denne bloggens tid). Men dersom du har en dampkoker, og kutter søtpoteten i 1x1cm store biter, skal den dampkokes i 15 minutter, og etterpå kan den fint moses med en stavmikser, kjøkkenmaskin eller lignende. Jeg bruker selv denne "barnematlageren" fra Avent, som både damper og mikser. Vær obs. på at søtpotet setter farge på plastikk!

Søtpotet -> 1 x 1 cm store biter -> 15 min. dampkok -> mos -> nytes fersk eller fryses ned
Tilsetter du gulrot, er fremgangsmåten den samme.

Nomnom, søtpotet&gulrot


Kilde: Bama.no, Frukt.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar