lørdag 7. april 2012

Ann Christin

Hvem er jeg?
Jeg er mamman til Stig født i oktober-99 og Frøya født i november-11. I tillegg er jeg bonus mamma for tvillinger født i oktober-97.
Jeg er gift med Vidar, som jobber som pedagogisk leder i barnehage. Selv jobber jeg som assistent i barnehage, men håper å få utdannet meg som førskolelærer med til og stunder.

Vi har mange utfordringer når det kommer til barnemat. Frøya har vært mye syk i sitt korte liv, og legene mener at hun er allergisk/intollerant mot litt forskjellig. Vi vet b.l.a. at hun reagerer på kumelkprotein og bygg (fra maltekstrakt). Det er også sterk mistanke om at hun reagerer på egg.
Så, jeg måtte slutte og amme, og hun fikk istedet Neocate morsmelkerstatning som er helt fri for proteiner. Så nå er hun frisk og fin!
Men det er jo også nå utfordringene starter, for hun kan jo ikke leve på morsmelkerstatning resten av livet heller. Og siden hun er så liten, så er det ingen prøver som slår ut på hva hun reagerer på, siden kroppen ikke har dannet seg antistoffer enda. Så eneste måten å finne ut av dette på, det er å prøve. Prøve med små biter, og øke på etterhvert... En skummel prosess, men vi får heldigvis endel veiledning på Strømmen barnelegesenter.

Det finnes èn type melkefri grøt i butikken, og det er Sinlac. Den har hun fått en stund, og det går veldig fint. Men det er jo også bare èn type, med èn smak... Så da gjelder det å finne på smakstilsetninger selv. Og siden hun reagerer på så mye forskjellig, så ønsker jeg å lage maten hennes selv, slik at jeg har kontroll på hva hun får i seg.
Det blir litt prøving og feiling underveis, og jeg ønsker å bruke denne bloggen til å dele mine erfaringer med dere.
Jeg syntes det er litt lite info på nettet om barnemat til allergiske barn, selvom utvalget i butikken er blitt større. Så jeg håper at du vil finne mye nytte i bloggen vår.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar