tirsdag 1. mai 2012

"Sursøt-saus"

Jeg kaller denne "sursøt-saus", men den har ingenting med den sausen vi kjenner som sursøt å gjøre; navnet har jeg gitt den fordi den består av appelsin, ananas, ingefær og chili - og i tillegg til å ha en litt sterk snert, er den .. sursøt. Denne oppskriften er basert på en oppskrift for oss mammaer og pappaer, nemlig "skinkebiff med appelsin og ananas" - dette er kjempegodt, og anbefales virkelig.

For å lage "sausen" trenger du appelsin i biter, ananas i biter, finhakket ingefær og chili.
Fjern frøene i chilien ved å rulle chilien litt hardt mellom hendene en stund, før du skjærer av "topplokket"; da kommer frøene trillende ut. Pass på å holde frøene unna babymaten, da det er disse som er sterke. Chilien i seg selv er ikke helt uten smak den heller, så for en introduksjon laget av en appelsin, 1/4 ananas og en solid dæsj ingefær. brukte jeg to ringer. Neste gang jeg lager noe med chili i, kan jeg øke mengden.
Dampkok eller kok i kjele med fruktsaft og vann; jeg dampkokte i 15 minutter. Bruk kokevannet/dampevannet når du moser maten, slik at den gode smaken og næringsstoffene blir beholdt. Dette blir svært rennende, og kan for eksempel fryses i isterningsposer. Jeg frøs det i poser som jeg knyttet.

"Sausen" kan du bruke enten som den er, eller servere den til ris - eller til hvilket som helst kjøtt. Det kan dog være lurt å tilsette en form for bindemiddel; enten du velger å bruke litt grøtpulver av grøt med nøytral smak, eller som jeg gjorde; å tilsette litt rismel. Bruker du ris (altså ikke mel), trengs ikke dette.

Mini fikk sin "saus" servert med lammesteik. Et skikkelig gourmetmåltid med andre ord, og alt sammen forsvant fra tallerkenen!

Du trenger ..
1 appelsin
1/4 ananas
Ca. 1 ss ingefær
Chili etter eget ønske, men to skiver satte fin smak

Vær oppmerksom på at babyen din kan få utslett rundt munnen når den spiser tropiske frukter. Dette er som regel ikke farlig, men en reaksjon på syren i frukten. Vær også oppmerksom på at sitrus kan føre til mer kløe hos barn med atopisk eksem. Dette er ikke allergi.


Kilder: Barnelegesentert.com

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar