onsdag 30. mai 2012

Spaghetti og kjøttsaus

Nå er det lenge siden forrige blogging for min del, og det beklager jeg, men det har vært hektiske dager den siste mnd. Nå er det snart ferie, så da er det vel håp om litt roligere dager, kanskje..

Jeg skulle hvertfall lage spaghetti og kjøttsaus til middag en kveld, hvor jeg fant ut at dette var jo egentlig helt perfekt mat til Frøya! Ikke var det melk i den, og heller ikke egg.
Jeg har lenge trodd at pasta inneholder egg, men det er vist ikke tilfelle. Det er bare noe pasta som er laget på egg. Den jeg brukte (rema 1000 spaghetti) er kun laget av durumhvete.

Ingrediense jeg brukte er:
  • Spaghetti
  • Karbonadedeig
  • Vann
  • Ketshup/tomatpurè
  • Løk
  • Hvitløk
  • Basilikum
Jeg kokte pastaen som anvist på pakken. Og tok av to spaghetti-skjeer med pasta over i kjøkkenmaskina. Deretter stekte jeg karbonadedeigen i olje. Her kan man bruke smør også, men husk å bruk melkefri melange om man vil gjøre den melkefri og/eller uten salt.
Sammen med kjøttet stekte jeg løk og hvitløk også. Jeg lagde jo denne middagen til oss voksne som utgangspunkt, så bruk ønsket mengde. Jeg brukte en hel løk og 2 hvitløksfedd.
Når kjøttet var ferdig stekt tok jeg av 3 ss med kjøtt og 3-4 løk/hvitløkbiter over i kjøkkenmaskina.
Så hadde jeg over ca 1 dl vann (vanlig aldt vann fra springen) og 2 ss ketshup. Jeg hadde ikke tomatpurè. Men brukte ketshupen uten tilsatt sukker.. Og litt basilikum på toppen. Ca 1 ts.


Så kjørte jeg alt sammen i noen sekunder. Da ble det seende slik ut:


Det ble litt "biter" av spaghettien, så jeg var veldig spent på hvordan Frøya reagerte på det. Hun har vært litt skeptisk til forskjellig konsistens, men dette syntes hun var kjempe godt!!
Hele porsjonen ble til 5 Frøya-middager. Dvs ca 2 ss i hver boks. Det er passende mengde for henne, men dette varierer jo veldig fra barn til barn.
Jeg frøs ned 4 av de i Avent beger.


Veldig praktisk, og ikke minst, veldig gøy, å kunne lage middag til henne samtidig som jeg lager middag til oss litt større familiemedlemmer!

Enjoy!


Beklager litt dårlige bilder. Jeg er ingen fotograf, og slet veldig med dugg på linsa.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar